STATUT
ZESPOŁU OBSŁUGI FINANSOWEJ W CZERSKU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Zespół Obsługi Finansowej w Czersku zwany dalej "ZOF", jest jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Nr XXI/114/95r. Rady Miejskiej w Czersku z dnia 27 grudnia 1995 r.
§ 2
Zespół Obsługi Finansowej w Czersku działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
4) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
5) regulaminu organizacyjnego zatwierdzonego przez Burmistrza Czerska.
§ 3
Terenem działania ZOF jest obszar Gminy Czersk, a jego siedziba mieści się w Czersku przy ul. Dworcowej 31.
ROZDZIAŁ II
Przedmiot i zakres działalności ZOF
§ 4
1. Przedmiotem działalności ZOF jest prowadzenie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych w szczególności:
1) zadania w zakresie obsługi finansowej:
a) rachunkowość, w zakresie:
1. przyjętych zasad (polityki) rachunkowości;
2. prowadzenia, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
3. okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
4. wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
5. sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych;
6. gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
7. udostępniania i ogłaszania sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.
b) sprawozdawczości jednostek obsługiwanych w całości, których dane wynikają z ksiąg rachunkowych,
c) ustalania, pobierania i odprowadzania dochodów jednostek obsługiwanych na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów (w tym rozliczenia vat),
d) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi jednostek obsługiwanych, w granicach kwot określonych w planie finansowym jednostek obsługiwanych i zgodnie z planowanym przeznaczeniem po zatwierdzeniu dowodów księgowych przez kierownika jednostki obsługiwanej,
e) zapewnienia należycie dokonywanej wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej lub finansowej z planem finansowym lub kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących takiej operacji, bieżącego nadzoru nad realizacją planu finansowego oraz informacji o sytuacji finansowej i realizacji budżetu, w tym ocena realizacji zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych w danym roku szkolnym w odniesieniu do planu finansowego,
f) zapewnienia obsługi kasowej i bankowej jednostek obsługiwanych,
g) zapewnienia obsługi finansowo księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
h) zapewnienia obsługi finansowo księgowej w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczcyieli,
i) zapewnienia obsługi finansowo księgowej w zakresie dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
j) przedkładania propozycji projektu budżetu oraz projektu zmian budżetu na podstawie materiałów i wniosków przedkładanych przez jednostkę obsługiwaną,
k) współpracy z kierownikami jednostek odsługiwanych w zakresie realizacji programów rządowych i innych projektów pomocowych w tym rozliczanie przyznanych dotacji.
2) zadania w zakresie administracyjno-organizacyjnym:
a) zapewnienie obsługi płacowej jednostek obsługiwanych: sporządzanie list płac, dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie związanych z tym świadczeń obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, itp., wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, rozliczanie średnich wynagrodzeń nauczycieli zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela,
b) przechowywanie i gromadzenie dokumentacji finansowej, księgowej i kadrowej oraz przekazywanie jej do archiwum zakładowego,
c) prowadzenie na rzecz pracowników jednostek obsługiwanych kasy zapomogowo pożyczkowej,
d) organizowanie, rozliczanie i koordynowanie dowozu uczniów (w tym niepełnosprawnych) do placówek oświatowych,
e) realizacja zadań w zakresie udzielania pomocy materialnej dla uczniów zgodnie z art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), w szczególności: przyjmowanie i ewidencjonowanie wniosków, sprawdzanie wniosków pod kątem poprawności i kompletności złożonych dokumentów, przygotowanie decyzji administracyjnych, terminowe rozliczanie przyznanych świadczeń,
f) świadczenie pomocy prawnej na rzecz jednostek obsługiwanych w zakresie konsultacji oraz weryfikacji zgodności z prawem całokształtu działalności jednostek obsługiwanych oraz zastępstwa procesowego,
g) zapewnienie jednostkom obsługiwanym realizacji zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IODO) w rozumieniu i zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; Dz. U. UE. L. 2016.119.1 ze zm.).
2. Zakres wspólnej obsługi nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji ustawowych zadań tych jednostek oraz do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.
3. Zakres wspólnej obsługi zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostek obsługiwanych przez osobę spełniającą wymogi, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019, poz. 869 ze zm.). W jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego.
4. Przetwarzanie danych osobowych pomiędzy jednostką obsługującą a jednostkami obsługiwanymi odbywa się na zasadach określonych w załączniku do Statutu.
§ 5
1. Dyrektor kieruje działaniami ZOF i reprezentuje jego jednostkę na zewnątrz na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Czerska.
2. Dyrektora ZOF powołuje i odwołuje Burmistrz Czerska.
3. Do wykonywania czynności prawnych, przekraczających zakres udzielonego upoważnienia potrzebna jest zgoda Burmistrza Czerska - w formie pełnomocnictwa szczególnego.
4. Przełożonym służbowym Dyrektora ZOF jest Burmistrz Czerska.
§ 6
Strukturę organizacyjną, podział czynności, odpowiedzialność zatrudnionych osób określa regulamin organizacyjny ZOF.
§ 7
1. Dyrektor i pracownicy ZOF powinni posiadać kwalifikacje odpowiednie do zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji określone w odrębnych przepisach.
2. Wynagrodzenie pracowników ZOF określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ III
Gospodarka finansowa ZOF
§ 8
1. ZOF prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej na podstawie włanego planu finsnowego - na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
2. Plan finansowy realizuje Dyrektor ZOF i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków.
3. ZOF posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
4. Kontrolę prawidłowości rozliczeń z budżetu Gminy prowadzi właściwa komórka organizacyjna Urzędu Miejskiego w Czersku.
§ 9
Odrębne przepisy określają zasady:
1) ewidencji, planowania, sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej,
2) finansowania i rozliczeń z budżetu Gminy.
§ 10
Prawa i obowiązki pracowników ZOF określają:
1) ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy
2) ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
3) Regulamin pracy
4) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 936)
5) regulamin organizacyjny
6) zakresy obowiązków.
ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe
§ 11
Majątek ZOF staowi własność Gminy Czersk i może być wykorzystywany dla potrzeb związanych z jego działalnością.
Załącznik
Szczegóły pliku
Nazwa: RODO-Statut.pdf
Opis: Brak opisu
Utworzono: Brak daty utworzenia
Data dodania: 2020-04-24 12:40:12
Autor pliku: Brak autora
Wprowadził/a: Gierszewski Tomasz
Rozmiar pliku: 0.22 MB
Rozszerzenie pliku: pdf